5 grep for å håndtere grums på jobben før det ender i en konflikt
Aug 08, 2024Ukens artikkel er en kortversjon av hvordan du kan håndtere "grums" på jobben, før grumset ender opp i en stygg konflikt.
...og kortversjoner, DET liker vi! Vi liker derimot ikke stygge konflikter. Så nå er det bare å sette seg godt til rette med ukens artikkel – der stikkordet er forebygging!
På enhver arbeidsplass vil det oppstå konflikter. Sånn er det bare. Vi er mennesker. Og vi er mennesker på godt og på vondt. Vi har ulik bakgrunn, alder, preferanser, utdanning (...og gjerne også ulike arbeidsoppgaver, noe som kan være en medvirkende årsak til at dette grumset ender i en konflikt).
For å ta det første først: En konflikt kommer i flere former. I denne korte artikkelen skal vi se på disse fem formene:
- falsk konflikt
- rollekonflikt
- sakskonflikt
- interessekonflikt
- verdisynskonflikt
Og allerede nå vil du nok danne deg et bilde av når de ulike konfliktformene kan oppstå.
La oss bare kjøre på, og starte med den såkalte falske konflikten:
Håndtering av en falsk konflikt
Dette er egentlig ingen konflikt. Kall det heller den ene fjæren som ble til fem høns. Ofte er dette en måte å uttrykke en generell misnøye på. Du har helt sikkert opplevd en falsk konflikt både på jobb og i privatlivet opp til flere ganger. Det blir litt som der hjemme. Vi lager et stort drama av noe som egentlig bare er en bagatell, og vi gjør det gjerne for å få oppmerksomhet eller fordi vi er misfornøyd med noe helt annet.
Hva du skal gjøre?
Du skal finne ut hva denne misnøyen egentlig handler om. Enkelt og greit.
Håndtering av en rollekonflikt
Du vet disse konfliktene som oppstår når det ikke er tydelig hvem som skal utføre hva. Jeg mener for eksempel at du skulle tatt tak i ett eller annet, mens du har forståelse av at rollen din sier noe annet. Eller samvittigheten din sier noe helt annet enn dét igjen. STAMI (statens arbeidsmiljøinstitutt) forklarer det så godt i denne artikkelen, der de viser til den ansatte i hjemmesykepleien som kommer hjem til en pasient for å gi medisiner, men som hjemme hos pasienten oppdager at kjøleskapet er tomt. Hva skal hjemmesykepleieren gjøre? Den er vond. Den kan kjennes langt inne i hjerterota. Og rollekonflikter og rolleuklarhet – det henger sammen, selv om vi mange ganger ønsker å legge disse to i helt ulike båser.
Hva du skal gjøre?
Være tydelig på hvilke arbeidsoppgaver som ligger til den enkelte. Her kommer fordelen med å ha en jevnlig gjennomgang av den enkeltes arbeidsbeskrivelse inn – og da i plenum. Da er det enklere for den enkelte å ikke føle på den dårlige samvittigheten, samtidig som de som jobber sammen forstår hva de andre egentlig skal gjøre.
Håndtering av en sakskonflikt
Vi mennesker er som sagt ulike. Vi ser ting ulikt og har ulike verdisyn og holdninger. Det er ikke rart det oppstår sakskonflikter på en arbeidsplass! Det hadde nesten vært rart om det ikke hadde skjedd. Vi kan være to personer som ser på akkurat den samme hendelsen, men som vil beskrive den totalt ulikt i ettertid. Som sagt; vi er mennesker. Vi er forskjellige.
Hva du skal gjøre?
Vær tydelig på hvilket mål dere skal nå, og hvordan dere skal gå frem for å nå det målet.
Håndtering av en interessekonflikt
Er arbeidsplassen din i en endringsprosess, vil det være unormalt om det ikke oppstår en interessekonflikt. «Hvorfor fikk han den nye stillingen?» eller «Hvorfor må vi flytte ned en korridor?» er eksempler på spørsmål som gjerne reiser seg under interessekonflikter.
Hva du skal gjøre?
Informasjon, informasjon, informasjon. Dersom den enkelte blir forklart hvorfor det ble som det ble, er det enklere å ta inn over seg resultatet.
Håndtering av en verdisynskonflikt
Dette er en komplisert konfliktsituasjon. Når det kommer til personlighet, menneske- eller verdisyn er vi veldig såre og veldig engasjerte (på en ikke alltid positiv måte).
Hva du skal gjøre?
Dersom det er mulig: La medarbeiderne forstå at vi er ulike og at vi jobber ut fra ulike ståsted – til det beste for organisasjonen og de som arbeider i den.
Er det som å snakke til en vegg? Da har du rett til å forklare medarbeiderne at de har en plikt til å utføre arbeidet de er satt til å gjøre, men at du samtidig forstår at konflikten ikke kan løses på ditt nivå.
Og det var det?
Ja, det var det. Dette var en kort oppsummering av disse ulike konflikttypene, og hvordan du kan løse dem (helst før de blir en stygg konflikt). Jeg vet at det er mange som vrenger seg i stolen når jeg skriver dette, men med sunt bondevett, med folkeskikk og forebygging – så kommer vi langt. Det blir som den berømte reklamen vi alle kjenner til:
«Det enkle er ofte det beste»
Artikkelen er hentet fra boken «Hjelp, jeg har blitt sjef!» utgitt av Einang Safety Consult AS, og benyttet som en del av lederkurset med samme navn.
Du kan lese mer om boken her: