Å lede fra sidelinjen er en meget enkel sak
Aug 22, 2024Vi ser det hver eneste dag. Vi ser det i media, og vi ser det på arbeidsplassene rundt omkring. Det er på tide at vi (nok en gang) pirker borti denne type ledelse. Ikke fordi den er så patetisk (noe den er når vi ser det utenfra), men fordi den kan velte arbeidsplassen vår før vi vet ordet av det.
For ordens skyld, og før artikkelen starter for fullt:
Her snakker jeg ikke om sidelinjeledelse som det begrepet der vi kan se for oss fotballtreneren som leder laget fra sidelinjen på den knallgrønne fotballbanen. Jeg snakker heller ikke om linjeledelse. Derimot så snakker jeg om sidelinjeledelse der du kan se for deg meg liggende i sofaen med en chipsskål på magen, mens jeg bedrevitende leder favorittlaget mitt inn til en 3-2 seier i Champions Leauge.
Farer ved sidelinjeledelse i arbeidslivet
Vi kan gjerne riste litt oppgitt på hodet av sidelinjeledelse utført av besserwissere på arbeidsplassen vår, og tenke følgende: "De om det". Eller vi kan tenke at de bare får styre på, og at de ikke vet bedre, stakkar folk.
Og akkurat det er jo helt korrekt. Det er så enkelt å lede fra sidelinjen. Det er så altfor enkelt å lede fra sidelinjen. Spesielt når det ikke er vårt ansvar og når vi ikke ser det hele og fulle bildet.
Men, selv om det kan høres en smule dramatisk ut – så kan det velte arbeidsplassen vår. La oss sette opp noen faremomenter som beskriver hvorfor det kan velte arbeidsplassen vår:
- Omdømmet til arbeidsplassen vår får seg en ripe (og to)
- Arbeidsplassen (og ledelsesnivået) blir ikke tatt seriøst av nyansatte og av kundemassen
- Negativitet avler negativitet
- Produktivitetspilen peker nedover
- Vanskeligere å tiltrekke seg de rette nye kollegaene
- Ansatte vil ikke lenger være med på den useriøse væremåten og finner seg andre beitemarker (les: ny jobb i en annen virksomhet)
Dette var bare noen faremomenter, men du ser hvordan de henger sammen. Det ene fører til det andre, og konklusjonen kan vel være at noe så uskyldig som sideledelse fra en enkelt sjel kan føre til en arbeidsplass som ikke lenger er verdig å se dagens lys.
Sidelinjeledelse er en smittsom sykdom
At sideledelse er en smittsom sykdom, er ikke til å komme utenom. Det sies at vi blir som de fem personene vi omgir oss mest med. Sånn er det på arbeidsplassen også. Hvis mine fem kollegaer driver sidelinjeledelse 24/7, så vil jeg bli smittet – selv om jeg gjør mitt beste for å beskytte meg.
Det at jeg har blitt smittet kan få to helt ulike utfall, alt etter hvem jeg er og hvilke verdier jeg har:
- Jeg blir nummer seks som bedriver sidelinjeledelse
- Jeg slutter på den arbeidsplassen, fordi det blir både for dumt og for surt å være en del av sidelinjekulturen
Ser du hvor vidt ulike disse to utfallene er? På den ene siden kan jeg fortsatt bidra med å forsure både arbeidsmiljøet, produktiviteten, omdømmet – og kanskje også være bidragsyteren til at våre beste kollegaer slutter og finner seg nye beitemarker. På den andre siden tar jeg ansvar for meg og mitt, og stikker fra arbeidsplassen før jeg blir dratt med i det negative dragsuget.
Jeg har altså blitt smittet, men hvordan jeg håndterer den smitten kan føre meg i to helt ulike retninger.
Typiske utsagn som beskriver sidelinjeledelse
Før vi ser på hvordan vi kan komme sidelinjeledelse til livs, så er det avgjørende at vi først ser på noen eksempler som beskriver denne giftige formen for ledelse. Og da i en arbeidslivskontekst.
Kanskje eksemplene jeg har listet opp under her gir deg et smil om munnen. Det kan også være at du kjenner irritasjonen stige – eller du vil riste på hodet av hvor tåpelige vi mennesker kan være.
Uansett, her er de:
- "De" må jo skjønne at....
- Det nytter ikke hva vi sier, ledelsen har jo null forståelse...
- Sånn går det når en leder ikke har hatt skoene på...
- Jeg ville gjort det slik (eller slik)...
- La de prøve seg, så forstår de at det er helt feil taktikk...
- Hen har jo null peiling på hva vi egentlig trenger...
- Hvorfor kjøper vi inn X når vi trenger Y?
- Hadde de bare....
- Vi får gjøre det på vår måte, selv om de mener det ikke vil fungere
Og her kunne eksemplene fortsatt i det uendelige. Kanskje kjenner du deg igjen. Kanskje har du opp til flere ganger kommet med lignende sideledelsesutsagn. Eller kanskje du har en kollega som er ekspert på slik type sideledelse.
Jeg kan ikke telle på mine fingre hvor mange ganger jeg selv har bedrevet denne type sideledelse. Spesielt når det gjelder punkt nr. 1. Både i arbeidslivet, som elev og student, som familiemedlem og i hverdagen generelt. Det er så enkelt å være besserwisser. Det er så alt for enkelt. Dessverre. Jeg sitter faktisk og rister på hodet av meg selv her nå, mens jeg skriver i vei på datamaskinen min.
Å komme sidelinjeledelse til livs
For å ta det første først:
Vi er mennesker. Vi er mennesker på godt og vondt. Det betyr at vi aldri vil klare å utrydde sidelinjeledelse for evig og alltid.
Det vi derimot kan klare, det er å redusere smitterisikoen. Som i å redusere både sannsynligheten for å bli bitt av sidelinjeledelsesbasillen og å redusere konsekvensene hvis en arbeidsplass først blir smittet.
I arbeidet med å jobbe for å redusere smitterisikoen, vil jeg trekke frem to ord som vil være avgjørende – nemlig ordene forståelse og kunnskap.
Forståelse – det første avgjørende grepet
Forståelse hos den (eller de) som er satt til å lede, er det første avgjørende ordet – og det første avgjørende grepet som enhver leder må ta når det gjelder sidelinjeledelse. Hvis lederen har forståelse for at de rundt hen vil bedrive sidelinjeledelse bevisst eller ubevisst, så er vi ett skritt videre i rett retning. Jeg skrev noe om akkurat dette i boken "Hjelp, jeg har blitt sjef!" når vi berørte de ulike tabbene en ny leder gjerne gjør. Og for ordens skyld: Dette gjelder ikke bare nye ledere – bare så vi har dét helt klart.
Når jeg som leder kan sjekke av disse fem punktene, er jeg godt på vei til å redusere smitterisikoen for sidelinjeledelse:
- Jeg forstår at kollegaene mine bevisst eller ubevisst fra tid til annen vil drive sidelinjeledelse.
- Jeg forstår at de kan ha ulike grunner til å bedrive sidelinjeledelse.
- Jeg forstår at jeg må gi de den tryggheten de trenger for å la meg som leder drive "butikken".
- Jeg forstår at sidelinjeledelse kan være ødeleggende for arbeidsmiljøet, den enkelte, vår arbeidsplass eksistens, omgivelsene våre – og for meg selv som leder.
- Jeg forstår at jeg ved å ha fokus på sidelinjeledelsen i våre samlinger, vil få færre sidelinjeledere – og flere lagspillere.
Kunnskap – det andre avgjørende grepet
Kunnskap er det andre avgjørende ordet – og det andre avgjørende grepet som må tas for å redusere smitterisikoen knyttet til sidelinjeledelse. Og her er det ikke bare lederen som blir flombelyst. Selvfølgelig er lederen en viktig brikke; det er tross alt hen vi ser til som den som skal bidra til at de ansatte innehar den rette kunnskapen – slik at både sannsynligheten for, og de negative konsekvensene av, sidelinjeledelse reduseres.
Her er fem spørsmål jeg som leder kan bruke som "starthjelp" i arbeidet med å gi den enkelte tilfredsstillende kunnskap – igjen slik at vi som arbeidsplass får redusert smitterisikoen knyttet til sidelinjeledelsen:
- Hva er sidelinjeledelse?
- Hvilke negative konsekvenser kan sidelinjeledelse føre til på vår arbeidsplass?
- Hvordan kan jeg bidra med mine tanker og innspill på andre måter enn ved å drive sidelinjeledelse her på arbeidsplassen vår?
- Hva kan jeg gjøre hvis en kollega er mildt sagt rå på sidelinjeledelse, og det er ubehagelig å si i fra?
Se for deg dette scenarioet:
Dere bestemmer dere for å ha sidelinjeledelse som tema på neste teammøte, gruppemøte eller på neste mandagsgjennomgang (...hvis dere har en sånn type start på uken).
Jeg som leder har nå økt min forståelse for smitterisikoen knyttet til sidelinjeledelse. Jeg ser at det er tid for å øke kunnskapen hos de rundt meg vedrørende dette temaet.
Ved først å la gruppen/teamet/laget definere hva de legger i ordet sidelinjeledelse, vil det sette mange tankerrekker i sving. Og dét er et godt utgangspunkt for å la de gå over til de tre neste spørsmålene gruppesvis.
Som du ser, er alle spørsmålene lagt opp slik at det gjelder deres arbeidsplass, og hvordan den enkelte kan bidra. Spørsmålene er ansvarliggjørende, og de er lagt opp slik at hver og en av oss vil tenke oss litt ekstra om neste gang.
Et slikt fokus fra tid til annen fungerer. Det er bare å teste det ut.
Hvordan vi hjelper arbeidsplasser med å forme et sunt og produktivt arbeidsmiljø
Når vi i Einang Safety blir spurt hvordan vi kan hjelpe arbeidsplasser som sliter med ledelse, eller med arbeidsmiljø generelt, så begynner vi med en kartleggingssamtale. Det er bestemte spørsmål som kan stilles for å avsløre hvor skoen trykker. Det eneste vi forlanger av deg som leder, eller av deg som ansatt, er at du er ærlig. Hvis det først har oppstått utfordringer i forhold til sidelinjeledelse, så vil virksomheten tjene grovt på å komme de utfordringene til livs.
Vi erfarer at de som søker vår hjelp er innstilt på nettopp dét: Å komme utfordringene til livs. Å vokse. Å bli bedre. Så vi møter mye ærlighet. Og da kan vi hjelpe.
Hvis du har utfordringer i din virksomhet som du føler at du ikke klarer å løse selv, så er vi her for deg. Alternativet til å søke hjelp er å fortsette i samme sporet.
Kontakt oss her:
Karine: Tlf. 416 69 188, [email protected]
Paul: Tlf. 932 97 784, [email protected]
Vi snakkes.