Høna eller egget i et arbeidsmiljøperspektiv
Jul 06, 2023En god leder er alfa og omega for å opprettholde et sterkt team.
For å begynne denne artikkelen rett på:
Det er litt som med høna og egget. Uten en leder som fungerer, så vil vi til slutt få et lite arbeidsvillig og uengasjert team. Uten et engasjert, kreativt og arbeidsvillig team, har vi ikke lenger en virksomhet. Sånn er det jo bare, selv om jeg setter det hele litt på spissen.
En god leder som derimot tar potensialet til hver enkelt arbeidstaker på alvor, kan endre HELE virksomhetens fremtid. Det er den lederen vi vil ha.
Og for deg som er satt i lederrollen, og føler at du absolutt ikke er noe lederemne:
En god leder er skapt, ikke født. Selv om, ja, noen har lettere for å ta lederrollen enn andre.
ALLE kan lære seg å bli en bedre leder, så lenge de er villige til å ta (de noen ganger tunge) stegene i riktig retning.
Er du villig til å ta de noen ganger tunge stegene? Da er det bare å følge med videre...
Som leder vil du få mye mer tillit og respekt hvis du er litt mer oppmerksom og personlig med dine medarbeidere. Og du? Kollegaene dine vil fort merke om du spiller (eller er "fake"). Vær ekte, vær genuin – og husk at vi alle er ulike.
Trøsten når stegene kan virke særlig tunge, er at det ofte ikke skal så mye til for å gjøre en stor forskjell i dynamikken dere imellom (team/ledelse/innad i teamet). Dette ser jeg gang på gang når vi jobber for å bygge sterke team. Det er det lille ekstra som ofte er "alt".
Vi kjenner det igjen fra skoletiden
Dette går jo helt tilbake til vi var små, så la meg dele et minne med deg fra skoletiden:
De lærerne jeg husker best fra skolen, er de som var oppmerksomme og personlige; De som tok seg litt ekstra tid til å få oss til å føle oss viktige. De som merket når noe var annerledes med hver enkelt elev i klassen. De lærerne som delte av egne historier og som skapte ekte kontakt.
Når du møter teamet ditt (eller én enkelt medarbeider) neste gang, tenk på hvordan du kan være mer oppmerksom og skape et mer personlig forhold dere imellom.
Her kommer en huskelapp du kan ha "på baklomma" for å bli en leder som vi andre ønsker å følge:
- Vis interesse for hvem kollegaene dine er utenfor arbeidstid.
- Kommenter når du merker forandring i oppførsel – på godt og vondt.
- Husk viktige ting kollegaene dine har fortalt deg – og gjenta disse.
- Om en av medarbeiderene dine starter en samtale, men blir avbrutt av en annen medarbeider, si: «Hvor var vi?» eller «Du sa?» så fort den andre har sluttet å snakke. Da viser du at du bryr deg om det som ble sagt og at du er interessert i å høre hele historien (det er utrolig hvor mange som bare hadde latt den første samtalen forsvinne i bråket av avbrytelsen).
- Smil til folk når du går forbi de i gangene (det kan være så enkelt)!
- Ta deg litt ekstra tid til å stille åpne spørsmål når du snakker med enkeltpersoner (prøv å komme forbi den typiske «Hvordan går det?»)
- Del av egne erfaringer – både de du er stolt av og de du er mindre stolt av.
- Skap mer rom for humor og "tull" (dette er sååå undervurdert)!
- Hjelp teamet ditt å samarbeide endra bedre ved å la alle bli godt kjent (ta kontakt med meg om du ønsker tips til gode teambuilding-øvelser).
- Skap gode og trygge rammer, slik at de kan lene seg tilbake og stole på at arbeidsmiljøet er topp prioritet.
- Aldri prioriter økonomi over trivsel!! Det kan høres naivt ut, men det er nå sånn det en gang er.
Jeg vet at jeg har snakket om boken til mamma ved flere anledninger, MEN! Det er et veldig viktig «men»… Det er med god grunn at jeg maser om den! Det er virkelig den eneste boka du trenger å lese om ledelse – etter min mening (...og nå vil du nok tenke at det sier jeg fordi jeg er datteren/kollegaen til forfatteren. Det får være opp til deg å bedømme).
«Hjelp, jeg har blitt sjef!» er straight to the point, og gir deg alt du trenger for å tre inn i rollen som den beste lederen du kan bli.
Les mer om boka HER:
Den utradisjonelle håndboken for deg som er satt til å lede
Husk dette: Å være en god leder er noe av det viktigste du gjør i livet – uansett hvilken setting det måtte være.
Stor klem fra,
Kristine
Kristine er utdannet NLP Practitioner, NLP Master Practitioner og Integrativ Coach fra Ålreit Institutt i Haugesund, med spesialisering innen business, team og ledelse. Hun har også studert entreprenørskap, markedsføring og Business English i New York.
Kristine har tidligere skrevet for Ålreit.no og thoughtcatalog.com, og nå som ansatt i Einang Safety vil hun hver torsdag komme med en ny artikkel for dere her. Vi håper at du finner god nytte i innholdet.