Hjelp, jeg har blitt sjef!
Aug 15, 2024Det å være leder er ikke noe å kimse av. Noen ganger kan det føles som en Uriaspost, og det skal ikke undervurderes.
Da er det godt å få noen knagger å henge tankene på. Eller for å si det på en annen måte: Da er det godt at det finnes støtte og hjelp. For det finnes det.
Det å se at du ikke er alene, at det finnes noen retningslinjer – og at det er noen grep du kan ta for at du ikke skal ligge våken nattestid og kvi deg til neste arbeidsdag.
Derfor tenkte jeg at ukens artikkel skal handle om en av disse måtene som du kan få hjelp og støtte på. En av disse måtene som gjør at du ikke føler deg så alene i lederhverdagen.
Jeg håper at du allerede nå puster litt lenger ned i magen. For det er akkurat det som er meningen med artikkelen. Du skal se at det finnes verktøy og hjelp.
Boken "Hjelp, jeg har blitt sjef!" som ble til ved en tilfeldighet
Jeg jobbet som brannsjef da jeg begynte å skrive ned noen huskelapper til meg selv – og til andre som kunne ha glede av innholdet. Plutselig så hadde det blitt så mange huskelapper, at jeg fant ut at det liksågodt kunne bli til en bok. En aldri så liten håndbok for ledere.
Som jeg skrev i forordet, for de som lurte på om de skulle lese boken:
Kanskje har du lang lederutdannelse, kanskje har du medfødte lederegenskaper, eller kanskje er du bare "helt sjef"?
Det finnes det over 6 000 teorier om ledelse (Berg 1996), og utallige bøker er blitt skrevet om fagområdet. Likevel blir det hevdet at ledelse er et av de mest observerte og minst forståtte fenomener i verden (Hennestad, Revang og Strønen 2006).
Derfor vil jeg tørre å påstå at du har behov for denne boken uavhengig av din bakgrunn, utdannelse eller kjennskap til det du har blitt satt til å lede.
Faktisk vil jeg si at boken er like nyttig for deg som har vært leder i en mannsalder, som den er for deg som forbereder deg på en lederjobb, og for deg som blir ledet av han eller hun som i sitt stille sinn tenker "hjelp, jeg har blitt sjef!"
Hensikten med boken er ikke å gå i dybden på emnet ledelse. Hensikten er at den skal være en støtte for deg som leder. Den skal være en inspirasjonskilde i tunge stunder, og et forenklet oppslagsverk. En slags håndbok du kan sette i hyllen, for så å ta frem igjen når du har behov for input om et tema, eller trenger et godt ledersitat å støtte deg til.
«Hjelp, jeg har blitt sjef» håper jeg alle kan dra nytte av uavhengig av tidligere erfaring og kunnskap. Den skal bare prøve å gjøre deg tryggere på rollen som leder, hva du kan forvente deg av medarbeiderne dine, og hvilket ansvar du til enhver tid har i din rolle.
Selv har jeg savnet en slik bok. Jeg har savnet det å kunne slå opp for å få pushende sitat om det å lede, jeg har savnet det å ha et oppslagsverk som tar for seg hva det innebærer å være leder på godt og vondt, og jeg har savnet det å lese at utfordringene er identiske uavhengig av hvor i systemet du er leder.
Teori og praksis er to forskjellige verdener. På papiret klarer vi alle å takle lederrollen så lenge vi har lærdom og fornuft i bagasjen, men når det mellommenneskelige spiller inn har vi alle behov for en aldri så liten timeout for å ta de rette valgene.
Det var derfor jeg måtte sette meg ned å skrive boken... Jeg måtte få sortert tankene mine, jeg måtte komme fram til at det å lede faktisk er så inspirerende som jeg så for meg i min utdannelsesperiode og yngre år! Det er ikke bare ork, mye ansvar og stress å være leder. Det er til stor inspirasjon og med stor ydmykhet jeg som leder får mulighet til å serve de rundt meg!
Å lede er å serve, verken mer eller mindre.
(To command is to serve, nothing more and nothing less.)
Andre Malraux
Så boken som egentlig aldri skulle bli noen bok, ble til en håndbok for ledere. Tilbakemeldingene jeg fikk fra leserne var at boken gjorde godt. Den hjalp i en ofte vond lederhverdag. Den gjorde at leserne fikk knagger å henge tankene sine på, og kanskje den tilbakemeldingen som gjorde mest inntrykk på meg var denne:
Takk for at du skrev en sånn bok.
Ikke noe mer. Ikke noen lang avhandling. Bare de åtte ordene.
Det jeg har lurt på mange ganger er hvordan det går med han som skrev den e-posten til meg med de åtte ordene. Har han det godt på jobb? Har han det godt i lederstolen? Er han fremdeles takknemlig for innholdet i boken? Hvis du som skrev de ordene til meg leser denne artikkelen, så vil jeg skrive disse ordene til deg:
Takk for at du tok deg tid til å skrive til meg den gang da. Det gjorde mer godt enn du aner.
Noen ganger er tilfeldigheter (som "Hjelp, jeg har blitt sjef!" egentlig var), det som leder til noe helt annet.
Fra bok til virkelighet
Det var også tilfeldig at lederkurset "Hjelp, jeg har blitt sjef!" ble til. Det var fordi en av de som hadde lest boken spurte om jeg hadde et lederkurs som hun kunne være med på. Det hadde jeg ikke. Og det var for dumt at jeg ikke hadde et slikt kurs. Det var mildt sagt for dumt.
Så da ble kurset til virkelighet, da! Og slik så 2-dagerskurset "Hjelp, jeg har blitt sjef!" dagens lys.
Jeg så for meg at målet med kurset skulle være å gjøre deltakeren tryggere i rollen som leder. Jeg ville at hun eller han skulle få noen gode «a-ha opplevelser», og gjerne se på både seg selv og medarbeiderne sine med nye øyne. Og jeg ville at kurset skulle gå over to dager. Ikke mer, og ikke mindre.
Så lanserte jeg kurset, og den berømte «Styggen på ryggen» kom. Den kom fordi en jeg snakket med like etter en av de første kursrundene sa at et lederkurs med respekt for seg selv ikke kunne vare i kun to dager. Man kunne ikke bli noen god leder av to usle kursdager. Og selvfølgelig så tenkte jeg at han måtte ha rett. Jeg måtte ha tenkt for enkelt. Deltakerne hadde sikkert bare sagt de hadde hatt god utbytte av kurset for å være snille. Så det ble ikke flere sånne kurs.
Helt til en av deltakerne fra de første kursene ringte meg og ville ha flere av sine ledere med på neste kurs og fortalte om endringene som hadde skjedd på hans arbeidsplass etter kurset. Da plukket jeg fint «Styggen på ryggen» ned fra høyre skulder, og avtalte tid for neste kurs med hans lederkollegaer.
Heldigvis.
Nå har det gått noen år, og kurset kjøres fortsatt. Og det kjøres basert på samme lest:
📍Humor
📍Alvor
📍Eksempler
📍Aldri så lite regelverk
📍Knagger å henge alle ledertankene på
Trygg i lederrollen
Ønsker du å være en leder som er trygg i rollen, og som motiverer dine medarbeidere til å yte sitt aller beste for å nå deres felles mål? Sikkert et tåpelig spørsmål. Det er jo noe vi alle vil som ledere. Men, det er det jeg har skrevet øverst på siden som beskriver 2-dagerskurset "Hjelp, jeg har blitt sjef!".
Hvorfor jeg skrev det øverst på siden hvis jeg syns det er et tåpelig spørsmål? Jo, fordi jeg så for meg hva jeg selv ville gjort som leder hvis noen hadde stilt meg det spørsmålet. Jeg ville nikket.
Jeg ville være den som kunne kjenne meg trygg i lederrollen. Den som stod støtt når noe skjedde på jobben. Jeg ville være den som motiverte. Og derfor hadde jeg lest videre. Jeg hadde lest videre, slik at jeg hadde meldt meg på kurset, fått andre ledere å snakke med – andre å lære sammen med på kursdagene. Til det beste for medarbeiderne mine, og til det beste for meg selv.
For det er dét jeg ønsker. At du som blir med på kurset kan si "hadet" etter siste kursdag og kjenne at skuldrene er litt lavere. At du ser muligheter som du kan ta tak i på jobben din for at dere alle skal ha det bedre på jobb. For jo flere som kan glede seg til å gå på jobb, jo mer mening ser jeg i disse kursdagene. For jeg har selv kjent på klumpen i magen. Og den er langt fra god.
Hva inneholder lederkurset "Hjelp, jeg har blitt sjef!"?
Om du lurer på om dette to-dagers kurset er noe for deg, så har jeg listet opp hva kurset inneholder.
Jeg må også få presisere at jeg har utviklet kurset slik at det tilfredsstiller kravet til lovpålagt HMS-opplæring for arbeidsgiver og ledere i arbeidsmiljøloven § 3-2 og § 3-5. Når du er med på kurset så vil du forstå hvorfor. Det henger sammen.
Men, tilbake til innholdet i kurset. Her kommer det punkt for punkt:
✅ |
Du lærer om overgangen fra medarbeider til leder, slik at du står enda bedre rustet til å fylle rollen du er satt til å fylle. |
|
✅ |
|
Du vil få en grundig innføring i de ulike tabbene en leder kan gjøre når han/hun kommer som ny inn i virksomheten, eller han/hun går fra medarbeider til leder. På denne måten kan du gjøre tabbene til en styrke, både for dere som organisasjon – og for deres samarbeidspartnere. |
✅ |
|
Du lærer om de kravene som stilles til deg fra omgivelser og medarbeidere – og ikke minst de lovkrav du som leder skal fylle. |
✅ |
|
Du får en innføring i aktuelle lover og regler som gjelder ansettelsesforhold, slik at du kan ta de rette grepene i forhold til ansatte som utfører uakseptable handlinger. Arbeidstakers medvirkningsplikt er et viktig stikkord i denne delen av kurset. |
✅ |
|
Du vil lære hvordan du på en lettfattet og engasjerende måte kan få internkontrollarbeidet inn som en naturlig del av arbeidshverdagen, slik at problemer blir oppdaget og kan ordnes opp i før det er for sent. |
✅ |
|
Du vil få en innføring i hvordan medarbeidersamtalen og «den vanskelige samtalen» kan gjennomføres for å styrke samholdet og engasjementet til dere som et team. Blant annet skal vi ha rollespill der dere bytter på å ha ulike roller, slik at du enklere vil forstå hvordan det er for medarbeideren din når samtalen gjennomføres. |
✅ |
|
Du lærer om viktigheten av korrekt kommunikasjon og konflikthåndtering, slik at dere som virksomhet kan komme styrket ut av de utfordringer dere kan stå overfor fra tid til annen. |
✅ |
|
Du lærer hvordan du kan bli kvitt alle de små tidstyvene som hindrer deg å være ajour, og bruke tiden på det du faktisk skal bruke den på! |
Neste 2-dagerskurs "Hjelp, jeg har blitt sjef!"
Vil du være med på neste kursrunde?
Det neste lederkurset vil finne sted 5. og 6. november 2024. Vi skal møtes over dataskjermen, så uansett hvor du befinner deg disse to dagene kan du få delta.
Og om du har hatt lederrollen i noen år: du får selvsagt likevel være med (selv om tittelen på kurset kan være noe misvisende).
Du kan lese mer om kursdagene her (og se hva andre har sagt om kurset), eller du kan ringe meg på tlf. 416 69 188 – eller sende meg en e-post på [email protected] om du vil vite mer.