Hvordan forebygge konflikter på arbeidsplassen

arbeidsmiljø hms konflikt Nov 07, 2024
Håndtere konflikter på arbeidsplassen

 

Det er noen grep du kan gjøre på arbeidsplassen for å hindre at "det" eskalerer til en stygg konflikt.

 

Så nå er det bare å sette seg godt til rette med ukens artikkel – der stikkordet er forebygging

På enhver arbeidsplass vil det oppstå konflikter. Sånn er det bare. Vi er mennesker. Og vi er mennesker på godt og på vondt. Vi har ulik bakgrunn, alder, preferanser, utdanning (...og gjerne også ulike arbeidsoppgaver, noe som kan være en medvirkende årsak til at dette grumset ender i en konflikt). 

 

Her får du et lynkurs i de fem vanligste konflikttypene på jobben, og hvordan du kan løse dem før de får fotfeste.

 

I denne korte artikkelen skal vi se på disse fem formene:

  •  falsk konflikt
  •  rollekonflikt
  •  sakskonflikt
  •  interessekonflikt
  •  verdisynskonflikt

Og allerede nå vil du nok danne deg et bilde av når de ulike konfliktformene kan oppstå. 

La oss bare kjøre på, og starte med den såkalte falske konflikten:

 

Falsk konflikt

Falske konflikter er egentlig ikke konflikter. De oppstår når småting blåses opp – som en fjær som blir til fem høns. Dette handler ofte om generell misnøye som slår ut i hverdagslige irritasjoner. Kjenner du deg igjen? En bagatell kan lett få større dimensjoner for å få oppmerksomhet eller som uttrykk for frustrasjon over noe annet.

Hva du bør gjøre: Gå til bunns i hva misnøyen egentlig handler om. Finner du kilden til frustrasjonen, er det lettere å løse den før den brer seg.

 

 

Rollekonflikt

Du vet disse konfliktene som oppstår når det ikke er tydelig hvem som skal utføre hva. Jeg mener for eksempel at du skulle tatt tak i ett eller annet, mens du har forståelse av at rollen din sier noe annet. Eller samvittigheten din sier noe helt annet enn dét igjen. STAMI (statens arbeidsmiljøinstitutt) forklarer det så godt i denne artikkelen, der de viser til den ansatte i hjemmesykepleien som kommer hjem til en pasient for å gi medisiner, men som hjemme hos pasienten oppdager at kjøleskapet er tomt. Hva skal hjemmesykepleieren gjøre? Den er vond. Den kan kjennes langt inne i hjerterota. Og rollekonflikter og rolleuklarhet – det henger sammen, selv om vi mange ganger ønsker å legge disse to i helt ulike båser.

Hva du bør gjøre: Sørg for at alle er klar over hvilke oppgaver som tilhører hvem. Gå gjennom arbeidsoppgaver jevnlig i fellesskap, så det er tydelig hva hver enkelt faktisk har ansvar for. Det avlaster den enkeltes samvittighet og skaper felles forståelse i teamet.

 

 

Sakskonflikt

Som sagt, vi mennesker ser ting ulikt, og det er lett at det oppstår sakskonflikter når vi har forskjellige syn og holdninger. Det er nesten merkelig om det ikke skjer i et arbeidsmiljø! Vi kan være flere personer som observerer den samme hendelsen, men beskriver den helt forskjellig. Vi er ulike – og det skal vi også være.

Hva du bør gjøre: Vær krystallklar på målene dere jobber mot, og hvordan dere sammen skal nå dem. Når alle vet veien og målet, er det enklere å unngå gnissninger om detaljer.

 

Interessekonflikt

Når arbeidsplassen går gjennom endringer, er det nesten alltid noen som tenker: «Hvorfor fikk han den nye rollen?» eller «Hvorfor må vi flytte ned en etasje?». Dette er typiske eksempler på interessekonflikter, der enkeltpersoners ønsker kolliderer med helhetens behov.

Hva du bør gjøre: Her gjelder det å informere, informere og informere. Forklar hvorfor avgjørelsene er tatt, slik at folk forstår hensikten bak dem. Klar og god kommunikasjon gjør det enklere for de ansatte å akseptere forandringene.

 

 

Verdisynskonflikt

Dette er kanskje den vanskeligste typen konflikt. Når dype personlige verdier eller holdninger kolliderer, kan det være vanskelig å skape enighet. Vi blir lett emosjonelle når det gjelder verdisyn, og konfliktene kan bli personlige og intense.

Hva du bør gjøre: Om mulig, hjelp teamet til å forstå at vi kommer fra ulike ståsted og jobber mot et felles beste. Dersom enighet føles umulig, påminn medarbeiderne om at de har en plikt til å utføre oppgavene, selv om ikke alle forskjeller kan løses.

 

Så, der har du det! Dette var en rask gjennomgang av de fem vanligste konflikttypene og hvordan du best kan håndtere dem. Konflikter er ofte uunngåelige, men det finnes gode måter å forebygge dem på. Noen ganger er «det enkle det beste», som reklamen sier.

 

Artikkelen er hentet fra boken «Hjelp, jeg har blitt sjef!» utgitt av Einang Safety Consult AS, og benyttet som en del av lederkurset med samme navn.

Du kan lese mer om boken her:

Hjelp, jeg har blitt sjef!