Er du gal? Konflikter på møteagendaen???

Apr 09, 2018
konflikt på jobb

Om jeg er gal kan nok diskuteres... Noen vil nok påstå det, mens andre vil (kanskje) si i mot.

Men ukens blogginnlegg skal ikke handle om hvorvidt jeg er gal eller ikke. Derimot at det er velkjent at det ukjente er skummelt. Om vi aldri kan (eller våger) å snakke om konflikter, blir selvfølgelig også dette noe «skummelt».

Så må vi vel alle innrømme at det ikke er så behagelig å snakke om noe som er negativt ladet...

 

Men det er jo akkurat det en konflikt kan være! Den kan være positiv – og den kan føre til forbedring, både medmenneskelig og organisatorisk. Derfor skal vi, uavhengig av hvor vi arbeider – gi temaet konflikter tid på møteagendaen vår.

Bare hopp i det; jeg vil tro at dere vil føle dere flere titalls kilo lettere hele gjengen etterpå!

(Neida, jeg lover ikke gull og grønne skoger i forbindelse med vektreduksjon, jeg snakker kun billedlig…)

 

Det som kan hjelpe oss er visualisering (jepp, tro det eller ei!). Jeg har derfor enkelt og greit lagt ved en liten visualiseringsøvelse hentet fra boken «Hjelp, jeg har blittt sjef»:

 

Hver morgen når du kommer på jobb i en uke framover skal du sette deg ned, og visualisére deg følgende tekst:

 

 

«Konflikter som tema er noe vi i vår organsisasjon er kjent med, og trygge på. Vi vet hva vi skal gjøre både som medarbeider og leder om vi opplever en konflikt.  Vi vet hvilke spilleregler som gjelder både internt og i lovverket, og vi vet hvorfor en konflikt ikke nødvendigvis har et negativt fortegn. Vi er rågode på kommunikasjon rundt temaet «konflikter»:

Vi har konflikter jevnlig på vår møteagenda, det er ikke lenger et tabu-emne her hos oss. I stedet for å bruke tiden på å grave hodet i sanden som en feig gammel struts når en konflikt oppstår, eller i stedet for at vi lager fem hylende høns ut av en pitteliten fjær – så gjør vi de rette grepene slik at vi kommer STERKERE ut av konflikter vi kan dumpe bort i!»

 

 

Hvordan kjentes denne visualiseringen for deg? Tror du ikke det vil hjelpe deg til å senke skuldrene noen hakk? Prøv, så får du svar!!!

 

Og du? Ikke glem å ha konflikter på møteagendaen.

Misforstå meg rett. Ikke at dere skal sitte på morgenmøte å ta opp konfliktene som er oppstått mellom Per og Pål. Derimot kan dere snakke om:

  • HVA dere skal gjøre om det oppstår en konflikt?
  • Hvorfor kan vi komme STYRKET ut av en konflikt både som organsisasjon og som kollega?
  • Hvilke positive effekter kan komme ut av å løse opp i en konflikt før den gir store arr?
  • ...Eller andre relevante forhold rettet mot konflikthåndtering i deres organisasjon.

 

Gevinsten kan bare bli bedre arbeidsmiljø, bedre arbeidsforhold og mange færre sorger.

 

Jeg vil avslutte blogginnlegget med et sitat jeg har brukt tidligere, som er så sant - så sant...:

 

 

Hvis menneskene bare våget å snakke helt åpent med hverandre,

ville det være betydelig færre sorger i verden om hundre år.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Samuel Butler

 

Boken «Hjelp, jeg har blitt sjef!» kan du lese mer om, eller bestille her
Kanskje boken kan hjelpe dere slik at ikke den berømte fjæren blir til fem ørten høns...