Manglende informasjon som hersketeknikk: Slik avslører du manipulasjon
Jan 16, 2025Det er ikke til å stikke under en stol at det å unnlate å informere i noen tilfeller er ren og skjær hersketeknikk. Du kan gjerne skjule deg bak at det de ikke vet har de heller ikke vondt av – men alvorlig talt.
Jeg sier ikke at du blir årets sjef hvis du informerer i tide og utide, men vurdér nøye hva som må informeres ut, og ikke minst hva som bør informeres ut til de ansatte.
I alle fall ikke gjør deg den bjørnetjenesten at du tror du sparer tid (og derav penger) om du lar være å informere bare denne ene gangen. Tvert imot. Det kan ende med at det stjeler mye av medarbeidernes tid, ved at de vil gå å gruble, eller ved at de begynner å informere usannheter seg i mellom. Det kan ende med at du må bruke ekstra lang tid på å rydde opp i den manglende informasjonen.
Eller: Det ender kanskje med at du må informere ekstra mye. Både om hvorfor du ikke informerte, og også for å avkrefte all feilinformasjonen som flyr rundt i kontorlandskapene, ved lunsjbordet eller mellom butikkhyllene. Det kan selvfølgelig også ende med at de ansatte ikke stoler på deg som leder; og du vet like godt som meg at tillit er en viktig del av grunnmuren for et godt forhold mellom medarbeider og leder.
Hersketeknikker: kunsten å "glemme"
La oss snakke litt om en av de eldste triksene i boken – å unnlate å gi informasjon. Ikke bare er det en effektiv hersketeknikk, men det kan også skape noen ganske interessante situasjoner på arbeidsplassen.
Og la oss være ærlige – vi har alle kjent på det. Kanskje var det da du som liten lot være å fortelle Trine at gjengen skulle spille brentball etter skolen. Eller kanskje har du opplevd å være Trine selv? Uansett, dette er en strategi som fungerer på tvers av alder, roller og situasjoner. Men det er ikke en strategi som leder til suksess i lengden. Bare så det er sagt.
Hva er å unnlate å gi informasjon?
Å unnlate å gi informasjon handler i sin enkleste form om å holde folk utenfor. Det kan være så utspekulert som å ikke videreformidle en e-post, eller så åpenbart som å "glemme" å invitere noen til et møte. Resultatet? Den som holdes utenfor, blir usynlig. Og for deg som utfører denne hersketeknikken, kan det føles som om du sitter på makten. Men føler du deg virkelig som en leder når du bruker slike taktikker? Eller er det bare et forsøk på å skjule usikkerhet?
Eksempler fra hverdagen
Scenario 1: "Møtet du ikke visste om"
Forestill deg at det holdes et viktig møte om prosjektet du jobber med, men du får aldri invitasjonen. De andre diskuterer, beslutter og planlegger – uten deg. Når du spør hvorfor du ikke fikk vite om møtet, får du kanskje høre: «Å, vi trodde ikke dette var relevant for deg». Det som egentlig skjer, er at du blir satt på sidelinjen.
Scenario 2: "Den viktige e-posten som aldri kom frem"
Kari sender ut en e-post om endringer i arbeidsplassens rutiner. Alle får den, bortsett fra deg. Du finner det ut dagen etter, når du allerede har gjort alt på den gamle måten. Kari ler det bort som en glipp, men du sitter igjen med en ekkel følelse.
Hvorfor bruker folk hersketeknikker?
Å bruke hersketeknikker som å unnlate å gi informasjon, bunner ofte i usikkerhet. Kanskje noen er redd for konkurranse. Kanskje de liker å være den eneste med kontrollen. Eller kanskje de bare ikke forstår hvordan det de gjør, påvirker andre.
Men her er sannheten: Den som holder tilbake informasjon, skader ikke bare den andre personen. Hele teamet lider. Mistrivsel, mistillit og manglende samarbeidsevne smitter raskt.
Hvordan kan vi unngå dette?
1. Skap en kultur for åpenhet
Som leder har du en unik mulighet til å sette standarden. En åpen kommunikasjonskultur der informasjon flyter fritt, skaper trygghet. For eksempel: Ha en regel om at viktige beslutninger alltid kommuniseres i team-møter eller via felles kanaler.
2. Oppdag og utfordre hersketeknikkene
Det er ikke alltid lett å ta opp slike ting, men det må gjøres. Hvis du merker at noen bevisst tilbakeholder informasjon, så ta det opp med dem – på en konstruktiv måte. For eksempel: «Jeg la merke til at jeg ikke fikk beskjed om X. Hva skjedde?». Test det ut.
3. Bygg tillit
Et team som består av mennesker som stoler på hverandre, har mindre rom for hersketeknikker. Vær tydelig på at alles bidrag er verdifulle, og skap en arena der alle føler seg inkludert. Ja, jeg forstår at det kan høres sukkersøtt ut – men tillit kan enkelt og greit gjøre underverker.
Hva skjer når vi velger bort de patetiske hersketeknikkene?
Når vi deler informasjon åpent, skaper vi en helt annen dynamikk. Tenk deg en leder som alltid holder alle informert, som oppmuntrer til spørsmål og som inkluderer alle i beslutningsprosesser. Dette er ikke bare en leder – det er en inspirasjon. Her er noen eksempler på hvordan dette kan se ut:
-
Team-møter med tydelig agenda: Ingen blir etterlatt i mørket.
-
Tilgjengelige verktøy for informasjonsdeling: Som intranett eller delte mapper.
-
Åpen dør-policy: Der ledere alltid er tilgjengelige for spørsmål.
En liten refleksjon rundt bruk av hersketeknikker
Kanskje sitter du nå og tenker: «Har jeg noen gang gjort dette selv?» Sannsynligheten er stor for at du har det. Kanskje var det utilsiktet. Kanskje var det en stresset dag der du rett og slett ikke rakk å tenke på å informere alle. Men det viktige er å bli bevisst. Som leder, som kollega, eller som medarbeider har vi alle et ansvar for å bidra til et godt arbeidsmiljø.
Til slutt: Husk at den som ler sist, den ler best. Og vinneren i latterkonkurransen? Det er aldri den som holder på hersketeknikkene. Det er den som bygger opp, deler og inspirerer. Så del informasjon, vær raus og gled deg over å se hva dere kan oppnå sammen.
Innholdet i artikkelen er tatt fra boken min "Hjelp, jeg har blitt sjef!". Det samme innholdet blir også brukt i kurset "Hjelp, jeg har blitt sjef!" – et kurs der målet er at du skal bli tryggere i rollen som leder. Du skal få noen gode a-ha-opplevelser å ta med videre i lederrollen, og etter endt kurs kan det være at du ser både deg selv og dine medarbeidere gjennom nye øyne.
Dersom du ønsker kurset "Hjelp, jeg har blitt sjef!" for deg og dine kollegaer, så kan du ta kontakt på e-post – eller ringe meg på telefon 416 69 188. Kurset kan kjøres der dere holder til, eller over dataen.
Tidligere deltakere har beskrevet kurset slik:
- Tar opp og legger frem situasjoner som en kan trekke inn i egne arbeidssituasjoner (den vanskelige samtalen, konflikter og utfordringer)
- Gir oss konkrete løsninger på hvordan vi skal håndtere vanskelige situasjoner
- Fikk meg til å reflektere over hvordan jeg utfører lederskapet nå, og hvordan jeg i framtiden ønsker å lede
Kanskje vi sees på et av kursene?
Karine