Slik blir du en mer effektiv leder ved å mestre kunsten å lytte

arbeidsmiljø leder lederskap psykososialt arbeidsmiljø Sep 26, 2024

Som leder av et team er det viktig å se på teamet som individer som jevnt og trutt trenger å bli sett og lyttet til for å kunne fungere optimalt. Når folk føler seg sett og lyttet til, jobber de «tusen ganger» bedre enn hvis de føler seg oversett og uten verdi!

Alle i teamet ditt har noe unikt å komme med. Alle har en unik historie å bli kjent med. Alle har sine unike problemer. Alle har sine unike drømmer. Føler de seg trygge nok til å komme til deg med viktige ting som bør luftes, har du gjort en god jobb.

 

Er du en god lytter, merker du nok at samtalene du har med de rundt deg er interessante og sjelden kjedelige.

 

…En dårlig lytter får ikke med seg de viktige detaljene – de detaljene som skaper en forskjell. Bare en god lytter får høre de virkelig gode historiene. En god lytter er den personen folk stoler på med sine unike, viktige, rare og morsomme opplevelser.

Folk merker om du lytter kun for å «stjele» informasjonen til egen nytte.

 

Det aller viktigste er å lytte med en god intensjon. Folk merker om du lytter bare for å «stjele» informasjonen til egen nytte, bruke den til videre sladder eller andre destruktive hensikter – eller motsatt: om du lytter for å komme nærmere den andre personen og faktisk er genuint interessert i det de har å si.

 

For å kunne lytte med en god intensjon, må du kultivere empati for den som snakker. En lytter som klarer å lytte med empati, kan få høre de mest utrolige ting, nettopp fordi den som snakker føler seg trygg nok til å åpne seg.

En som lytter med empati kommer med hjelpsomme innspill, men vet også når han eller hun bare skal lytte og være tilstede for den andre, slik at den som snakker får lettet på trykket. Som oftest ønsker folk bare å bli lyttet til, uten at den som lytter skal prøve å løse noe problem.

 

 

Å kunne lytte med et genuint øre...

Å lytte med et genuint øre er å kunne ta seg tid til å utforske, forstå (etter beste evne), tilby visdom og råd, vite når man skal holde munn, og sist men ikke minst: hjelpe den som snakker med å prosessere egne tanker for å kunne rydde opp i tankene og skape et klarere bilde av virkeligheten.

👂🏼 Å lytte med et genuint øre krever mye av deg som person – noe det skal gjøre. Å lytte er å gi en gave. Du gir av tiden, energien og ressursene dine. Ikke bare det, men du skal hjelpe den som deler av seg selv til å føle seg verdsatt, samtidig som det som blir sagt blir tatt på alvor.

👂🏼 Å lytte med et genuint øre krever at du viser empati, interesse, åpenhet, tålmodighet, ærlighet, ydmykhet og trygghet. Ofte trenger den som kommer til deg for et lyttende øre bare å bli lyttet til. Ofte finner de ut av ting helt på egen hånd, som et resultat av at de fikk luftet tankene sine. Folk trenger å organisere tankene sine – og det skjer som oftest best i selskap med en god lytter.

👂🏼 Å lytte med et genuint øre krever at du klarer å holde deg selv i tømmene. Du må holde deg for god til å evaluere, dømme og komme med innspill som gjør den andre enda mer forvirret. Vit når det er tid for innspill og hvilke innspill som faktisk vil forbedre situasjonen.

👂🏼 Å lytte med et genuint øre krever derfor at du er i en lyttende tilstand  at du er mentalt klar for å kunne gi den som deler av hjertet sitt det den trenger av deg. Du må også huske på at du ikke skal komme ut av denne situasjonen som en slags «helt» som løste et problem. Det kan godt hende at du er den som sitter igjen med mer lærdom enn du startet med. 

👉🏼 For å kunne sette seg selv i en slik lyttende tilstand, kan du bruke denne artikkelen til hjelp: Tilstandsstyring!

 

 

ALLE jeg lytter til har noe viktig å si, og jeg kan lære noe av absolutt alle.

 

👂🏼 Å lytte med et genuint øre krever at du er ærlig og klarer å stå trygt i egne meninger. Likevel må du kunne være myk og tolerant når den som snakker kommer med et helt annet syn på verden enn det du selv har.

👂🏼 Å lytte med et genuint øre krever at du tåler konflikt. Det du hører er kanskje ikke noe du liker å høre. Men den som snakker til deg har kommet til deg av en grunn. Da er det viktig at du vet hvordan du skal beherske deg – både som leder og som individ.

👂🏼Å lytte med et genuint øre krever at du «tester» måten den andre tenker på. De som kommer til deg for å dele noe de har på hjertet, kommer til deg fordi de VIL bli testet. De vil vite om måten de tenker på er normal, gal, eller smart. De vil ha gode innspill fra en utenforstående som de kan stole på.

Husk at når du er lytteren, så handler det om den andre personen. Som lytter er din jobb å hjelpe den andre personen å komme mentalt lettere og organisert ut av samtalen. Som lytter er det din jobb å spørre hvordan du best kan være en god lytter…

 

Et godt tips å ha med seg er å alltid spørre om de ønsker at du bare lytter til dem, eller om de vil ha innspill og tips underveis.

 

GOD LYTTING!
Hilsen fra Kristine

 

Kristine er utdannet NLP Practitioner, NLP Master Practitioner og Integrativ Coach fra Ålreit Institutt i Haugesund, med spesialisering innen business, team og ledelse. Hun har også studert entreprenørskap, markedsføring og Business English i New York.

Kristine har tidligere skrevet for Ålreit.no og thoughtcatalog.comog nå som ansatt i Einang Safety vil hun hver torsdag komme med en ny artikkel for dere her. Vi håper at du finner god nytte i innholdet.