Slik blir du rå på kommunikasjon

ledelse lederskap Jun 15, 2023

Utveksler du informasjon på en spiselig måte?

Skap best mulig rapport (relasjon/forståelse) mellom deg og teamet ditt. Hvorfor? Fordi God rapport = mye bedre utveksling av informasjon. Og blir informasjonen tatt imot slik du ønsker at den skal bli tatt imot, sparer du uendelig med tid, penger og energi som leder.

Før hver samtale er det viktig at du spør deg selv, «HVEM snakker jeg til? HVEM må JEG være når jeg møter denne personen? HVORDAN bør informasjonen deles?»

Alle mennesker har sin egen måte å kommunisere på. Og alle mennesker har en egen måte de ønsker å bli møtt på.

Har du denne forståelsen i bakhodet mens du kommuniserer, vil du merke at kommunikasjonen blir mer naturlig og at den flyter lettere for alle parter.

 

Et enkelt budskap består av mange elementer…

  • Det du mener å si
  • Det som kommer ut av munnen din
  • Det den andre hører
  • Det den andre tror og/eller føler at den hører
  • Det den andre svarer
  • Det du tror og/eller føler at den andre svarer

Det oppstår fort misforståelser, og dét er den viktigste grunnen til å prioritere kommunikasjon mellom deg som leder og alle i teamet ditt – og dem imellom. 

Det er mye lettere å ordne opp i en misforståelse hvis man er bevissthet på at alle absorberer informasjon på sin egen måte. 

 

Det er ikke alltid det som blir sagt som kan misforstås, men måten det blir sagt på.  

Det er viktig å være bevisst på tonen du bruker – og kroppsspråket du utstråler – når du kommuniserer med andre.

Spesielt gjelder dette når du kommuniserer med nye mennesker som ikke kjenner til din naturlige væremåte – på samme måte som du ikke kjenner til hvordan de ønsker å bli både snakket til og behandlet på. 

Noe jeg lærte da jeg studerte NLP Coaching, for snart 10 (!) år siden – og som fortsatt sitter som spikret – er å alltid tenke på hvilket øre man lytter med…

 

La oss gå gjennom fire ulike ører å lytte med: 

Fag-øret – Hvordan kan jeg forstå innholdet i det som blir sagt 

Appell-øret – Hva skal jeg gjøre, tenke og føle om dette?

Outing-øret – Hva sier senderen om seg selv? Hva slags type er denne personen? 

Relasjons-øret – I hvilket forhold står denne personen til meg? Hva tenker de om meg? Hvordan vil de at jeg skal behandle dem? Hvordan behandler de meg?

Når du har dette i bakhodet, vil det bli lettere å være tålmodig og forståelsesfull overfor andres måte å kommunisere på. Du vil også ha mer empati når du utleverer informasjon selv. For ikke å snakke om hvordan du mottar tilbakemeldinger fra mennesker som er veldig annerledes enn deg selv! 

 

Når du leser denne artikkelen, kan det virke som om all kommunikasjon alltid må være positiv og rosenrød, men det er ikke det jeg mener. Tvert imot: Med denne kunnskapen i verktøykassen, skal du også klare å gi konstruktiv kritikk og vanskelige beskjeder på en måte som kan bli mottatt på en god måte.